دین و زندگی پیش دانشگاهی« درس اول»
1. اگر بگوییم:« رابطه ی ما و دیگر موجودات، مانند رابطه ی پرتو های نور با منبع نورآن است» ازاین تشبیه به ........ پی می بریم که به ترتیب ....... و....... مفهوم می گردد.
1/ نیاز پدیده ها به پدیدآور در ایجاد و بقا- فقیر- غنی
2/ خالقیت خداوند بی نیاز و مخلوقیت پدیده ها- فقیر -غنی
3/ وابستگی کامل مخلوقات به خالق توانا - غنی - فقیر
4/ نیازمندی ذاتی پدیده ها و بی نیازی ذاتی پدیدآور- غنی - فقیر
2. اگر بگوییم:«هر چیزی در این جهان، بیانگر وجود خالق و آیه ای از آیات الهی محسوب می شود»پیام کدام آیه را ترسیم کرده ایم؟
1/ والله هو الغنی الحمید
2/ ولله ملک السماوات والارض
3/ الله نور السماوات والارض
4/ یا ایها الناس انتم الفقراء الی الله
3. در صحنه ی پر غوغای حیات، بین افزایش کمالات انسان و افزایش عبودیت وی، رابطه ی ........ برقرار است که کمال حقیقی، زاینده ی ....... است و قطع رابطه بین نور و منبع نور ....... .
1/ عکس - فقر ونیازمندی - نا ممکم است
2/ مستقیم - فقر ونیازمندی - نا ممکن است
3/ عکس - غنا و بی نیازی - به فنای نور می انجامد
4/ مستقیم - غنا و بی نیازی - به فنای نور می انجامد
4. لذّت معرفت برتر و عمیق، آ نگاه به کام جان انسان چشانده م یشود که ............. با ............. گره بخورد تا توفیق الهی نصیب گردد و موانع راه به لطف و حمایت او، بی اثر شود.
1/ پاکی و صفای فطری قلب - عزم و تصمیم
2/ پاکی و صفای فطری قلب - توحید ذاتی 3/ اخلاص در عمل و توحید عبادی - عزم و تصمیم
4/ اخلاص در عمل و توحید عبادی - توحید ذاتی
5. معرفت برتر و عمیق، معرفتی است که ............. و بستر اصلی حرکت به سوی این هدف ............. است .
1/ تنها مؤثرّ در نظام آفرینش را خدا بدانیم - پاکی و صفای فطری قلب
2/ در پشت پرد هی ظاهر و در ورای هر چیزی، خدا را ببیند - پاکی و صفای فطری قلب
3/ در پشت پرد هی ظاهر و در ورای هر چیزی، خدا را ببیند - اخلاص عبودیتّ و بندگی برای خدا
4/ تنها مؤثرّ در نظام آفرینش را خدا بدانیم - اخلاص عبودیتّ و بندگی برای خدا
6 . این بیان امیر مؤمنان علی (ع) که می فرماید: «ما راَیتُ شیئاً الّا و راَیتُ اللّه قبله و بعده و معه » با کدام عبارت تناسب معنایی ندارد؟
1/ اللهّ نور السّماوات و الارَض
2/ الحمدللّه المتجلّی لخلقه بخلقه
3/ اَوَلَم یَکفِ بربّک اَنّه علی کلّ شیءٍ شهید
4/ یا ایهّا النّاس انتم الفقراء الی اللهّ و اللهّ هو الغنیّ الحمید
7. «نیاز ذاتی پدیده ها در موجود شدن و بقا»و«آسان بودن خلقت و تجدید آن بر خداوند»، به ترتیب از دقت در آیه ی ...... و ........ مفهوم می گردد.
1/« یا ایها الناس انتم الافقراء الی الله والله هو الغنی الحمید » - «الله نور السماوات و الارض مثل نوره کمشکاه فیها مصباح»
2/«ان یشاء یذهبکم و یات بخلق جدید و ما ذلک علی الله بعزیز » - «یا ایها الناس انتم الافقراء الی الله والله هو الغنی الحمید»
3/« یا ایها الناس انتم الافقراء الی الله والله هو الغنی الحمید » - « الله نور السماوات و الارض مثل نوره کمشکاه فیها مصباح »
4/« یا ایها الناس انتم الافقراء الی الله والله هو الغنی الحمید » - « یا ایها الناس انتم الافقراء الی الله والله هو الغنی الحمید»
8. معرفت عمیق و برتر، معرفتی است که ....... وبستر اصلی حرکت به سوی آن ......... است.
1/ انسان در پشت پرده ی ظاهر و در ورای هر چیزی، خدا را ببیند - پاکی و صفای قلب
2/ هیچ نقطه ی مبهم و نا شناخته ای برای انسان کاوشگر، باقی نگذارد- پاکی و صفای قلب
3/ هیچ نقطه ی مبهم و نا شناخته ای برای انسان کاوشگر، باقی نگذارد- عزم و تصمیم
4/ انسان در پشت پرده ی ظاهر و در ورای هر چیزی، خدا را ببیند- عزم و تصمیم
9. آیه ی شریفه ی «ان یشاء یذهبکم و یات بخلق جدید» موضوع ........ و......... را بیان می کند.
1/ بندگی و عبودیت در پیشگاه خداوند - وابستگی وجودی جهان در بقای خود به خدا
2/ بندگی و عبودیت در پیشگاه خداوند - نیازمندی مخلوقات به خالق در مرحله به وجود آمدن
3/ وابستگی مخلوقات به اراده ی الهی - نیازمندی مخلوقات به خالق در مرحله به وجود آمدن
4/ وابستگی مخلوقات به اراده ی الهی - وابستگی وجودی جهان در بقای خود به خدا
10. خداوند در قرآن کریم در مورد کدام موضوع فرموده اند: «و ما ذلک علی الله بعزیز»؟
1/ خلقت اولیه ی انسان ها
2/ آفرینش مجدد انسانها
3/ از بین بردن انسان ها و آوردن مخلوقات جدید
4/ خداوند با آفرینش خود برای مخلوقاتش تجلی یابد
نویسنده پست: ندا نجف آبادیان